Fouten zijn fantastisch

Leestijd: 3 minuten

Niet alle beslissingen die wij nemen pakken goed uit. Als we terugkijken hadden we het liever anders gedaan. Achteraf zie je het als een fout en geeft het je een negatief gevoel. Zeker als het verkeerde besluit heeft gezorgd voor grote onomkeerbare gevolgen. Als bijvoorbeeld je partner de relatie verbroken heeft omdat je in een dronken bui een keer bent vreemd gegaan, kun je hier nog heel lang spijt van hebben.
De meeste verkeerde beslissingen hebben echter niet zo’n grote impact. Ook deze ‘kleine’ fouten kunnen ons een lange periode achtervolgen. Vele ‘kleine’ fouten kunnen ook zorgen voor grotere gevolgen. Het kan je onzeker maken of langere tijd ongelukkig laten voelen. Stel je bent uitgevallen tegen je kind en hebt hier spijt van. Als je er niet mee aan de slag gaat kan het rond blijven hangen en er ook voor zorgen dat het vaker gaat voorkomen.

De intentie is positief
Ik ben ervan overtuigd dat we bij elk besluit dat we nemen de intentie positief is. Als we vooraf bewust een keuze maken denken we op dat moment, met de kennis die we op dat moment hebben, dat het een besluit is dat ons verder zal helpen. Als dan achteraf blijkt, met de kennis die je dan hebt, dat je bij een andere keuze beter was af geweest, zien we dit vaak als falen. Je voelt je achteraf schuldig, hebt spijt of een rotgevoel. Maar is dit wel terecht? De situatie die er was bij het nemen van je besluit is namelijk niet veranderd, alleen met de kennis van nu kijk je er anders tegenaan. En dat is niet fair! Het is van groot belang dat je je op dat moment realiseert dat je met de kennis van toen nog steeds een juist besluit hebt genomen! Accepteer de situatie en leer ervan.
Stel je kind komt thuis met een onvoldoende en je hebt spijt van je eerste negatieve reactie. Dan kan het zijn dat deze eerste reactie vooral voortkwam uit teleurstelling en dat je jouw zoon of dochter heel graag een goed cijfer had toegewenst. De intentie is dan positief maar de wijze waarop je dit uit niet.

Anders kijken naar fouten
Als je een ‘fout’ accepteert en er van leert, is het dan eigenlijk wel een fout? Als je deze ‘fout’ niet had gemaakt had je er niet van geleerd en had je het de volgende keer waarschijnlijk op precies dezelfde manier gedaan. Dat het nu achteraf gezien anders had willen doen maakt het ook dat je het de volgende keer anders zal aanpakken. Je hebt dan immers ook weer een positieve intentie, met de kennis die je nu hebt zal je dan een andere afweging maken. Het leven wordt dan weer een stukje mooier. De ‘fout’ is dus een aanleiding geweest om iets te leren. Ik zou een fout dan ook eerder willen bestempelen als leerpunt. Hoe meer leerpunten er zijn geweest in je leven, hoe beter.
De volgende keer dat je kind met een onvoldoende thuiskomt zul je het anders aanpakken. Stel dat je zoon of dochter er veel aan had gedaan, dan zul je wellicht eerst steun en later, indien gewenst, hulp kunnen bieden voor de volgende toetsen.

Werk aan de winkel
Het accepteren en leren van de situatie vraagt om zelfreflectie en/of het vragen van feedback. Als je niet tevreden bent over een bepaald besluit dat je genomen hebt pas dan zelfreflectie toe. Wat was de situatie? Hoe heb ik hierop gereageerd? Wat voelde ik erbij? Wat vind ik hier nu van? Hoe zou ik het anders willen doen?
Bij diverse coachgesprekken hebben goed uitgewerkte reflectiemomenten een grote impact. Men staat echt even stil bij het moment en beseft wat er gebeurd is. Dit zorgt in eerste instantie voor een rotgevoel, maar verandert in een drive om het te veranderen. Van het negatieve gevoel van een fout naar een positieve gevoel om het als een leerpunt te zien.
Een andere stap om te leren van een bepaalde situatie is het vragen van feedback. Vraag dan specifiek aan de andere persoon of personen waarop je feedback wilt hebben. Stel hierbij open vragen en probeer zonder oordeel te luisteren naar de ander. Hoe kwam mijn reactie bij jou over? Hoe had je gewild dat ik zou reageren?
Vooral als je jezelf niet bewust bent van bepaald gedrag (zie ook blog ‘Bewuste keuzes brengen je verder‘) kun je door het vragen van feedback inzichten krijgen die je zou kunnen gebruiken om het anders te doen in de toekomst.

Zie fouten als leerpunten. Omarm deze leerpunten door deze inzichtelijk te maken door het vragen van feedback en zelfreflectie. Maak bewust een keuze om het de volgende keer anders te doen, zodat het echt een leerpunt was in plaats van een fout.

Wil je ondersteuning van mij als coach bij het aanpakken van je ‘fouten’? Leer mij dan kennen via jouwdoelgerichtecoach.nl. Wil je met mij aan de slag? Neem dan gerust contact op.

Plaats een reactie